ارتباط مؤثر برای رابطه جنسی ايمن

چگونه حرف زدن درباره رابطه جنسی ایمن را شروع کنیم

0

ارتباط مؤثر برای رابطه جنسی ايمن چه ویژگی هایی دارد ؟ داشتن آگاهی و مهارت استفاده از کاندوم کافی نیست، بلکه هر دو طرف رابطه جنسی باید برای بهره گیری از روش های محافظت کننده اتفاق نظر داشته باشند.

چه تصمیم شما خویشتن داری و به تأخیر انداختن رابطه جنسی باشد و چه از نظر جنسی فعال باشید، در هر صورت یادگیری مهارت برقراری ارتباط مؤثر درباره موضوعات مرتبط با ایمنی در رابطه جنسی اهمیت بالایی دارد.

ارتباط مؤثر برای رابطه جنسی ايمن مستلزم توافق و گفتگو است  و البته حرف زدن درباره رابطه جنسی ایمن راحت نیست، اما لازم است بتوانیم به صورت باز درباره موضوعات مهم مرتبط با سلامتی همچون موضوعات مرتبط به این حوزه حرف بزنید. حرف زدن درباره  عفونتهای منتقله از راه جنسی بخش مهمی ا زا ین مکالمه ا ست .

به خاطر داشته باشید، افراد ممکن است حتی بدون آن که بدانند به عفونت های منتقله از راه جنسی مبتلا باشند. بنابراین استفاده از کاندوم برای محافظت از خود و طرف مقابل همیشه لازم است. قبل تر درباره شرایط کنار گذاشتن احتیاط در ارتباط با همسر دائم صحبت کردیم .

توجه داشته باشید در کلیه موارد ازدواج موقت استفاده از کاندوم به منظور پیشگیری از بارداری ناخواسته و عفونت های منتقله از راه جنسی ضروری است. این که تا زمانی که می خواهید رابطه جنسی داشته باشید حرف زدن درباره ارتباط ایمن را به تأخیر بیندازید، احتمالا روش خوبی نخواهد بود. علی رغم حسن نیت طرفین برای ایمن بودن، در اوج برانگیختگی جنسی رسیدن به توًافق احتمالاً دشوار خواهد بود .

به عنوان مثال همسر موقت شما ممکن است معتقد باشد، استفاده از کاندوم باعث کاهش لذت جنسی می شود یا تصور کند استفاده از آن ضرورت ندارد. به علاوه ممکن است او اصلاً از اهمیت استفاده از کاندوم باخبر نباشد. بنابراین باید خود را برای پاسخ دادن به عدم تمایل زوج تان برای استفاده از کاندوم آماده کرده باشید .اگر شما به یک عفونت منتقله از راه جنسی مبتلا هستید، خیلی خوب است که صادقانه وضعیت خود را با همسر خود در میان بگذارید. به این طریق شما می توانید حمایت او را برای پرهیز از رابطه جنسی تا زمان بهبودی یا استفاده از کاندوم جلب نمایید. به علاوه این کار شما به زوج شما نشان می دهد که برای او اهمیت قایل هستید.

در ادامه چند نکته درباره نحوه حرف زدن درباره رابطه جنسی ایمن آورده شده است:

  • تا جایی که می توانید دانش خود را درباره موضوع افزایش دهید، این موضوع به شما کمک می کند بتوانید به پرسش هایی که برای شریک جنسی تان پیش می آید پاسخ دهید.
  • اگر می خواهید درباره وضعیت ابتلای خود به بیماری های منتقله از راه جنسی حرف بزنید، موضوع را ساده بیان کنید و اطلاعاتی که درباره بیماری، علایم، درمان، نحوه انتقال و راه های پیشگیری می دانید بگویید. در صورتی که شما قبلاً با همسر موقت یا دایم خود رابطه جنسی محافظت نشده داشته اید و به تازگی فهمیده اید که به یک عفونت منتقله از راه جنسی مبتلا شده اید، مستقیماً و صادقانه موضوع را به او بگویید و از او بخواهید برای آزمایش مراجعه کند.
  • این مکالمه ممکن است باعث برانگیختن هیجان های منفی در زوج شما شود، اما سعی کنید به آن به عنوان اقدام برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات مهم نگاه کنید. به خاطر داشته باشید اخلاقاً هر فرد موظف است، دیگران را از خطرات احتمالی که ممکن است آن ها را تهدید کند مطلع نماید. پس اطلاعات لازم را به شریک جنسی خود داده و به او برای هضم این اطلاعات زمان بدهید.
  • به او بگویید که برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می تواند به پزشک یا مشاور

«مرکز گذری» یا« مرکز مشاوره بیماری های رفتاری» مراجعه کند.

چگونه حرف زدن درباره رابطه جنسی ایمن را شروع کنیم؟

گاه شروع حرف زدن درباره رابطه جنسی ایمن دشوار است. مثلاً برخی افرادی که ازدواج موقت کرده اند، این نگرانی را دارند که اگر موضوع استفاده از کاندوم را مطرح کنند طرف آن ها تصور کند که او از نظر جنسی فردی« بی بندوبار» است. برخی نیز تصور می کنند حرف زدن درباره محافظت این پیام را به طرف مقابل منتقل می کند که به آن ها« اعتماد» وجود ندارد. واقعیت این است که در بسیاری از مواقع آنچه در واقعیت رخ می دهد با تصورات ما بسیار متفاوت است .

ممکن است برخی تمایل داشته باشند درباره کاندوم حرف بزنند اما خجالت بکشند، در این گونه موارد شروع صحبت درباره آن از طرف شما جنگ درونی طرف مقابل برای این کار پایان می دهد .

صحبت کردن در مورد ارتباط جنسي ایمن بسیار مهم است، زیرا به شما کمک مي کند بدون ناراحتي و شرم از کاندوم استفاده کنید. استفاده از کاندوم قطعاً به مراتب از بارداري ناخواسته یا ابتلا به اچ آی وی یا سایر عفونت هاي منتقله از راه جنسي بهتر است.

در بسیاری از مواقع شروع حرف زدن درباره کاندوم نشان دهنده« احترام» و« اهمیت» دادن شما به سلامت طرف مقابل محسوب می شود. در واقع شما بیش از آنچه که تصور می کنید می توانید بر اخذ تصمیم های مسئولانه در یک ارتباط جنسی اثرگذار باشید.

ارتباط مؤثر

برای برقرار کردن ارتباط مؤثر و حرف زدن درباره اهمیت ارتباط جنسی ایمن لازم است برای این کار مهارت داشته باشید.

این مهارت ها عبارتند از:

  • مهارت طرح موضوع
  • توجه به احساسات، نیازها و خواسته های طرف مقابل
  • پیشنهاد راه های سالم جایگزین
  • کوتاه نیامدن درباره سلامت
  • برنامه داشتن برای موقعیت هایی که ممکن است به شکست منتهی شود

ارتباط مؤثر خصوصاً در ازدواج های موقت مي تواند کیفیت رابطه شما را بهبود بخشد. با صحبت درباره آنچه  ميخواهید و آنچه  نميخواهید شما قطعاً احساس رضایت و ایمني بیشتري خواهید داشت .صحبت درباره برقراري رابطه جنسي ایمن زشت نیست. این کار برای مراقبت از سلامت شما لازم است.

نکاتی درباره ارتباط مؤثر

برای دستیابی به ارتباط مؤثر سه جزء زیر ضروری است:

  • اعتماد
  • قصد
  • قانع کردن

برای برقراری ارتباط موفق نیاز به اعتماد دوطرفه، قصد قوی برای ایمن بودن و توانایی برای قانع کردن وجود دارد.

ارتباط مؤثر برای رابطه جنسی ايمن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.